Ələkbər Zeynalabdin oğlu Tahirzadə (Sabir) 1862-ci il 30 may-da Şamaxıda anadan olmuşdur. Atası kiçik baqqal dükanı olan dindar bir kişi idi və Ələkbəri gələcəkdə din xadimi kimi görmək istəyirdi. Buna görə oğlu səkkiz yaşına çatanda onu mollaxanaya qoymuşdu.
Mollaxanada şagirdlərin
ilk vəzifəsi Quranı oxumaq idi. Ancaq Ələkbər
Quranı oxuyub başa vurmadan yazı yazdığı üçün mollası tərəfindən falaqqaya salınıb
döyülmüşdü. Onu sıxan yalnız mollaxanadakı dözülməz
qanun-qaydalar, maraqsız keçən
dərslər idi. Evdə ata və anası mənasını
və mahiyyətini başa salmadan səkkiz yaşlı oğullarını oruc
tutmağa, namaz qılmağa məcbur
edirdilər. Sabirin uşaq
vaxtı yazdığı üç misralıq ilk şerində
bu acı həqiqət çox təsirli ifadə
olunur:
Tutdum orucu irəmazanda,
Qaldı iki gözüm qazanda,
Mollam da döyür yazı yazanda.
Sabir 12 yaşına qədər dini düzgün anlamayan və təbliğ etməyən mövhumatçıların yanında
oxumuş, sonra məşhur şair
Seyid Əziminaçdığı yeni üsullu
məktəbə keçmişdi. Bu məktəb onun üçün faydalı olmuş,
xüsüsilə biliyinin və şairlik istedadının
inkişafına kömək
etmişdir. Müəllimi Ələkbərə fars dilindən şerlər tərcümə etdirir, sonra bu tərcümələri
oxuyub ona məsləhətlər
verir, məktəbli şairin yaradıcılıq həvəsini artırırdı.
Seyid Əzim
öz şagirdinin tərcümələri ilə
bərabər, orijinal şerlərini də oxuyub redaktə
edirmiş. Lakin bir-iki il sonra atası Ələkbəri təhsildən ayırıb öz dükanında köməkçi işlədir. Ancaq elmə
və ədəbiyyata həvəsi sönməyən
gənc yenə oxuyub yazmağında davam edir.
Dostu Abbas Səhhətin yazdığına göre, Sabir
alış-verişdən ziyadə oxuyub-yazmağa həvəs göstərdiyi
üçün atası hirslənib
tez-tez onu məzəmmət edirmiş: hətta
bir dəfə şer dəftərini
də cırıbmış.
Atasının bu hərəkəti gənc
Sabirə ağır təsir etsə də,
onu mütaliədən və şer yazmaqdan çəkindirə bilmir. Əksinə, bu münasibətlə yazdığı bir qitəsində o, şer dəftərinin atası tərəfindən
cırılmasına cavab olaraq şairlikdən
əl çəkməyəcəyini, atası onu bir də incidərsə,
Şamaxıdan çıxıb gedəcəyini qeyd edir.
Doğrudan da, Sabir atasının verdiyi əzab-əziyyətdən xilas olmaq üçün 1885-ci idə ziyarət adı ilə
səyahətə çıxıb, Orta Asiyaya, oradan da İrana gedir.O, Səbzivar, Nişapur, Səmərqənd,
Buxara, Xorasan və başqa
şəhərləri gəzir.
Bir tərəfdən yerli feodal və
ruhani ağaların taladığı bu yerlərin
yoxsulluğu və cəhaləti şairə
ağır təsir bağışlayırsa,
o biri tərəfdən bu şəhərlərdə
tərəqqipərvər
alim və yazıçılarla
görüşüb tanış olur.
İlk səfərindən qayıdandan sonra 1887-ci ildə o, qohumlarından olan
Büllurnisə adlı qızla evlənir. On beş il ərzində onun 8 qızı, bir oğlu dünyaya gəlmişdir. Belə böyük ailə sahibi olmaq Sabirin vəziyyətini olduqca çətinləşdirmşdi. Başqa bir sənəti olmayan şair ailəsini
dolandırmaq üçün sabun bişirib satır, ailəsini
çox çətinliklə dolandırırdı. Buna baxmayaraq
o, yenə dövrünün qabaqcıl
ziyalıları ilə əlaqə saxlayır, bədii
yaradıcılıqla məşğul
olurdu.
1902-ci ildə
baş vermiş dəhşətli zəlzələ Şamaxını tar-mar etmişdi.
Yanğın nəticəsində şəhərdə yüzlərcə imarət yanıb külə
dönmüş, əhalinin çox
qismi evsiz-eşiksiz, quru yerdə
qalmışdı. Bu zaman Sabirin evi də
dağılmışdı. Şair tək
başına böyük bir çətinliklə ailəsi üçün müvəqqəti bir daxma düzəltmişdi.
Sabir Bakı quberniyası Sünni məclisinin
sədri, Bakı
Quberniyasının Müsəlman Məclisinin sədri, eyni zamanda Cümə məscidinin Baş İmamı olmuş Hacı Məcid Əfəndi
Əfəndizadə
ilə səmimi dostluq münasibətində idi. Sabirin Hacı Məcid Əfəndinin ölümünə iki şeir yazması bu münasibətdən irəli
gəlirdi.
Xatirələrdə deyilir ki, çox fədakar,
qayğıkeş, mehriban ailə
başçısı olan Sabir uşaqlarının yalnız maddi ehtiyacını deyil, mənəvi rahatlıq və
tərəqqisini də təmin etməyə çalışmışdır. O, arvadını və qızını savadlı görmək istəyir, onlara əlifba
öyrədirmiş. Şairin qızı Səriyyə sonralar yazırdı ki, həyatının olduqca ağır, sıxıntılı keçməsinə baxmayaraq, atam xoş üzlü,zarafatçıl, səmimi idi.
XIX əsrin
sonu, XX əsrin ilk illərində ağır ailə
qayğısı çəkən Sabir şerdən bir qədər
uzaqlaşsa da, tamam ayrılmamışdı. 1901-ci ildə
Şamaxıya qayıdan Abbas Səhhətin bu zaman onu mənəvi cəhətdən böyük köməyi
dəymişdi. Onlar boş
vaxtlarında Şamaxının o zamankı ziyalılarından Ağəli
Bəy Nasəh və Məhəmməd Tərrahla
kiçik bir ədəbi məclis düzəldib,
axşamlar klassik şairlərin
və ya özlərinin şerlərini oxuyub təhlil və müzakirə
edirdilər.
XX əsrin
əvvəllərindən
başlayaraq Sabirin şerləri
mətbuat səhifələrində görünür. 1903-cü ildə "Şərqi-Rus" qəzetində onun şeri çap olunur. Bir qədər sonra isə
o,"Həyat" qəzetində şer çap etdirir. 1906-cı ildə "Molla Nəsrəddin" jurnalını öz arzularına müvafiq həqiqi bir xalq jurnalı kimi
qarşılayıb onun ən
sevimli şairi, ən fəal müəlliflərindən biri oldu.
Bu zamandan C.Məmmədquluzadə ilə Sabir arasında qırılmaz dostluq münasibətləri yarandı. Hər
iki sənətkar əməkçi
xalqın qanını soran zalım ağalara, yaltaq ruhanilərə, satqın ziyalılara sarsıdıcı
zərbələr vururdu. Bütün bunların nəticəsi olaraq Sabir özünə çoxlu dost qazandığı kimi, düşmən də qazanmışdı. Şerlərini
gizli imzalarla yazmasına baxmayaraq, istər
Şamaxıda və Bakıda, istərsə də
Azərbaycanın başqa yerlərində və
İranda bir çox irticaçılar şairin əsərlərini pisləyir,
onun yazdığını oxuyanları kafir elan edirdilər.
Hətta bəzən cahil "din xadimləri" Sabirin ölümünə fitva verir, varlılar ona hədələyici
məktublar göndərir, qoçular küçədə yolunu kəsib
ağır sözlər deyirdilər.
Lirik şe`rləri.
Sabir bədii yaradıcılığa
kiçik yaşlarında, Seyid Əzim
Şirvaninin məktəbində oxuduğu zaman başlamış, ilk şe`rlərini Şərqin Firdövsi, Sə`di,
Füzuli kimi böyük klassiklərinin
tə`siri ilə yazmışdır. Bu əsərlər
lirik üslubda və əsasən qəzəl janrındadır. Başqa Azərbaycan sənətkarları kimi, Sabirin də qəzəllərinin ana xətti,
leytmotivi məhəbbət duyğularının təsvir
və tərənnümüdür. Sabirin lirik qəhrəmanı
Aşıqdır. O, sevgilisi haqqında orta əsr
poeziyasından tanıdığımız aşıqlərin
dili ilə danışaraq öz dərdlərini, həsrətini nağıl edir, ayrılıqdan,
hicrandan, sevgilinin rəqibə uymasından şikayətlənir.
Bu qəzəllərin məzmunu
kimi, bədii təsvir və ifadə
vasitələri də orta əsr
şe`rində çox işlənən, hətta
bir qismi sabitləşmiş söz
və ifadələrdən
ibarət idi. Aşiq çox vaxt
özünü Məcnunla,
sevgilisini isə Leyli ilə müqasiyə edirdi. Pərvanə, şəm
kimi obrazlardan, Adəm,
Zöhhak, Əhrimən, Kə`bə,
Babil kimi dini, əfsanəvi, coğrafi adlardan tez-tez
istifadə olunurdu.
Şairin yetkin vaxtında, XIX əsrin
axırı, XX əsrin əvvəlində
yazdığı lirik şe`rlərinin
bir qismi ictimai mövzudadır. Məhəbbət və
gözəllik dünyasında
yaşayan Aşiqdən fərqli olaraq, buradakı lirik qəhrəman mübarizə
meydanında çarpışan müdrik və
atəşin bir vətəndaşdır. Onun arzusu “dilbəri-hürriyyətə” çatmaqdır. Mövcud cəmiyyətin ziddiyyətlərini dərindən
başa düşən bu qəhrəman üçün həyat
zindandır:
Mən
belə əsrarı qana bilmirəm,
Qanmaz olub da dayana bilmirəm.
Neyləməli, göz görür, ağlım kəsir,
Mən
günəşi göydə dana bilmirəm.
Derlər
usan, hərzəvü hədyan demə,
Güc gətirir
dərd, usana bilmirəm!
Şairə
görə insanları dərdə salan dünyada insan ya avam olmalı, şüursuz,
idraksız, duyğusuz bir ömür keçirməli,
ya da mübarizə aparmalı,
həqiqi həyata çatmalıdır. Sabirin lirik
qəhrəmanı min bir əzab və əziyyətə düşsə
də, şüurlu, düşüncəli bir həyat, işgüzar, mübariz bir həyat keçirməyi üstün tutur. Şüur, düşüncə, duyğu isə onun nəzərində həyat, zadalıq, xoşbəxtlik
uğrunda mübarizə üçün əsas amillərdəndir. Sabir “Ruhum” şe`rində özünün azadlıq idealını,
ictimai amalını müstəqim
tərənnüm yolu ilə verir. O, özünün gələcək
xoşbəxtliyini azadlıqda
görərək yazır:
Mən
gedərəm, var olsun amalım!
Yaşasın şəhriyari-hürriyyət!
Yaşasın şəhriyari-hüriyyət!
Mən
gedərəm, var olsun amalım!
Bu azadlıq idealı sabir dünyagörüşündəki qüvvətli
humanizmlə, insanın yer
üzündə azad, fərəhli, yaradıcı bir həyat
qurması haqqında arzularla əlaqədar olmuşdur. Şairin bə`zən, hətta
azadlıq və insanlıq məfhumlarını açıqcasına eyniləşdirməsi buradan irəli
gəlir:
Kim ki, insanı sevər,
aşiqi-hüriyyət olur,
Bəli,
hürriyyət olan yerdə də insanlıq olur.
Ancaq azadlıq olan yerdə
həqiqi insanlıqdan söhbət gedə bilər,
ancaq azadlıq olan yerdə
insan öz yüksək və şərəfli
adına layiq həyat qura
bilər, insan şəxsiyyəti qol-qanad açıb, hərtərəfli inkişaf edər. Bu, Sabirin böyük ictimai
idealı idi.
Humanizm, azadlıq, xoşbəxtlik
haqqında belə ümumiləşdirici lirika ilə bərabər,
Sabirdə zəmanəsinin azadlıqsevən,
xoşbəxtlik uğrunda əldə silah vuruşan konkret qəhrəmanlarının
təsviri də var.
Bu cür əsərlərdən
biri Sabir lirikasının gözəl
nümunələrindən olub, 1908-ci ildə
“Molla Nəsrəddin” jurnalında çap olunan “Səttarxana” şe`ridir.
Səttarxan
kimdir?
O, Qarabağ mahalından çıxan, gəncliyində bir müddət əsgər
olub, sonralar yoxsul kəndlilərin partizan dəstələrinə başçılıq edən məşhur qəhrəmandır. Səttarxan inqilabın ilk günlərindən Təbriz
əncüməninin üzvü olmuş, hərəkatda coşqun bir ruhla iştirak etmişdi.
1906-1907-ci illərdə artıq o, Təbriz inqilabçılarının rəhbəri idi.
İnqilabçılar 1908-ci ildə
şah qoşunlarını darmadağın edib, Təbrizdən qovduqdan və xeyli hərbi qənimət
ələ keçirdikdən
sonra Səttarxanın nüfuzu
daha da artdı. Onun igidliyi haqqında el mahnıları, yazıçıların və xalq şairlərinin əsərləri yarandı. Sabirin şe`ri də məhz bu zaman yaranmışdır.
Sabir şe`ri öz halı, öz hiss və
həyəcanları haqqında coşqun sözlərlə başlayır. O, oxucusundan xahiş edir ki, mənim bu həyəcanlarım, mənim
coşqunluğum sənə təəccüblü gəlməsin; məni “divanə”
bilmə! Mən təbi dəniz
kimi dalğalanan bir şairəm.
Sevincimin, həyəcanlarımın səbəbi isə
azadlığa olan sonsuz məhəbbətimin coşması, zülm və istibdada qarşı çıxmış qəhrəmanların
mərdliyinə şahid olmağımdır.
Şeirdə
Tehranda Məclisin
qovulmasından sonra Cənubi
Azərbaycanda, yeni
inqilab mərkəzi Təbrizdə
əmələ
gəlmiş coşqun ruh yüksəkliyi tərənnüm
edilir. Bütün bəndlərin sonunda “Afərinim” himməti-valayi-Səttarxanədir” sözləri
bir nəqarat halında təkrar edilərək, şe`rin mərkəzi motivini xüsusi nəzərə
çatdırır. Sabir yazır ki, Səttarxan
“vətən namusu” yolunda göstərdiyi rəşadətlə təkcə
İran şahını və ə`yanlarını yox, bütün dünyanı
“mat edən” bir qəhrəmandır.
Əsər inqilabçıların şərəfinə
deyilən alqış nidaları ilə qurtarır:
Afərin,
təbriziyan, etdiz əcəb əhdə vəfa!
Dustü düşmən
əl çalıb, eylər sizə səd
mərhəba!
Çox yaşa, dövlətli
Səttarxan, əfəndim, çox yaşa!
Cənnəti-ə`ladə
peyğəmbər sizə eylər
dua.
Çün bu xidmətlər bütün islamədir, insanədir,
Afərinim
himməti-valayi-Səttarxanədir.
Sabirin təsvirində Səttarxan inqilabçı qəhrəman timsalı, dərin məhəbbətlə təqdim
edilən müsbət surətdir. Şair bu surəti
lirika dili ilə, sevinc və hərarətlə təsvir edir, onu özü sevdiyi qədər oxucuya da sevdirməyə
çalışır.
Şe`r əruzun
təntənəli bəhrlərindən olan rəməl bəhrində
failAtün, failAtün, failAtün, FailAt ölçüsündə
yazılmışdır. Əruz vəzninin tələbinə
uyğun olaraq misralarda “Hali-məczubum”,
“nə`rəyi-şuridə”, “şe`ri-tər”, “behcət”, “şürur” kimi onlarla ərəb-fars söz və
ifadələri işlənmişdir. Ancaq bu ifadələr,
şe`rin dilini qismən qəlizləşdirirsə
də, ümumi mə`nanın, bədii ideyanın başa düşülməsinə mane olmur. “Səttarxana”
şe`ri “Molla Nəsrəddin” jurnalı vasitəsilə dərin
məhəbbətlə
qarşılanıb geniş yayılmış, əldən-ələ,
dildən-dilə keçmişdir. Cənubi Azərbaycanda mücahidlər
bu şe`ri nəğmə kimi xorla döyüş səngərlərində oxuyurdular. Sonralar şe`r
kütləvi xalq mahnısına
çevrilmiş və uzun müddət Təbriz, Xoşginab, Zəncan,
Qaracadağ mahallarında sevilə-sevilə oxunmuşdur.


SOCIALIZE IT →